result

Another 4 days lagi result untuk semester 5 bakal keluar.perasaan apa yg aku rasa pun aku taktau.aku macam takde perasaan dengan result ape pun yg bakal keluar nanti.entohhla susah aku nak kaborkan.dengan usaha aku yg seciput kedarah,aku malas nak target ape-ape just lulus semua tu dah kira nasib baik sgt.Ya Allah

feel stupid so much

Aku jatuh,aku down,aku stress,aku nak nangis.aku perlu dan tersangat perlukan seseorang untuk dengar cerita aku,dengar luahan aku.aku teruk,aku yg menjatuhkan diri aku.aku punca segalanya.aku teruk semester ni,aku banyak main,aku banyak berangan.kenapa kau bodoh,bangang sangat Echa?kenapa kau malas?kenapa kau rajin fikir pasal cinta bangang kau.kenapa?berjuta kali aku larang.tapi kenapa kau dekatkan diri kau dengan cinta tu lg.kau nak mampus?kau sedar tak takde siapa pun tertarik dengan muka kau.kau fikir ada lelaki tertarik dengan perangai dan rupa kau?kau jgn perasan.kau pikir muka kau molek sgt?kau bodoh!

Allah,aku benci punya hati dan perasaan.semakin aku benci punye perasaan itu,semakin kuat kau kurniakan perasaan tu dalam diri aku.aku benci,aku taknak ada perasaan sayang,suka,apatah lg cinta dekat lelaki.aku taknak,aku sakit.kenapa?kenapa?aku 

Syukur

Selagi namanya manusia selagi tulah takkan pernah berpuas hati dengan apa yg die miliki.sedangkan Allah dah bagi yang terbaik untuk die,die masih kabur untuk mensyukuri,sehingga die kehilangan yg die ada dan kemudian itu barulah die sedar.

Kala itu,sedar pun tak guna.terlambat.tapi depends on situation jugak

macam aku,aku taktahu aku ni boleh dikategorikan manusia yg bersyukur atau tidak.MashaAllah.

baca dulu cerita aku,baru korang paham maksud aku diatas.

Macamni,semenjaka ku sambung belajar dekat IPT nih,aku rasa persaingan yg amat ketara.jauh beza daripada masa high school dulu.amat jauh beza.dekat sinilah aku betul-betul rasa yg aku pergi menuntut ilmu,kat sinilah aku rasa yg aku betul-betul nak kan ilmu.berebut,sampai cemburu yg amat  dengan markah test orang lain yg lagi tinggi daripada aku.sampai kutuk diri sendiri.

"Cha,kau tak malu ke?Siham dapat 93 Naz dapat 97 untuk test BI,kau?80 je?mana lagi sepuluh markah?"

sampai satu tahap,aku rasa diri aku banggang sgt,aku mesej Mak.

"Mak orang dapat 74 je test td,Siham Naz 80lebih.Mak reply,nak buat camne takde rezeki.next time belajar kuat sikit"

Aku sendiri pelik,dulu masa form5 aku tak kisah sesiapa pun dapat markah tinggi.laani aku sangat dan teramat kisah semua tu.aku taknak kalah daripada orang lain.Aku nak pandai mcam orang yg pandai.Dan aku guna markah rendah aku tu untuk aku motivated diri aku sendiri.

Ingin

Aku rasa aku dah muak untuk bercrita tentang cinta.muak dan give up.sebab bagi aku cerita pasal benda yg tak pasti ia sangat menyakitkan.tapi malam ni aku macam terajin dan mood menulis dan membebel didalam hati seakan diseru.marilah,marilah,marilah.

Aku sakit oleh cinta sewaktu dulu.
Aku nangis gara-gara ditinggal,dicurangi oleh manusia yg pernah aku sayang sewaktu dulu
Aku bodoh kerana terlalu percayakan dia,sampai die curang belakang aku tapi aku tak nampak.
sangat bodoh,bangang,bangsatnya aku menagih cinta tu daripada orang yg menduakan aku

Maaf.
Ampun.

Entri kalini agak geli gelemankan tekak,hati dan telinga.

Serious talk,aku bukan perempuan yg tak pernah bercinta.Muslimah yg bebetul menjaga kehormatan diri die takkan bercinta.sehingga bertemunya Nikah.mereka sempurna,aku tidak.

Naluri untuk disayangi dan menyayangi kuat.walaupun aku dapat sepenuh kasih sayang Mak ayah dan keluarga dan aku juga menyayangi mereka sepenuh hati tapi aku masih seperti sangat memerlukan manusia bernama lelaki.kadang-kadang kita tak sedar,macam dah menjadi trend atau menjadi kesemestian,remaja mesti bercinta,remaja mesti bercinta,bercinta.

Aku pun bercinta,at first phase semua sweet belaka.kaulah nyawaku,kaulah jodohku,kaulah itu,kaulah ini.semuanya kau.dunia ini bagai kita berdua yg punya.wakakakaka.bangsat so much.

setelah kejadian itu belaku,aku tak lg bercinta.aku manusia yg tak pernah serik.memang aku kata cinta tu bodoh,bangang,menyakitkan semuanya!tapi aku tetap inginkan cinta.

Aku inginkan lelaki yg mampu bawa aku ke Syurga Allah,
Aku inginkan lelaki yg sanggup menyayangi aku hidup,mati,siang,malam dia,
Aku inginkan lelaki yg menjadikan aku wanita bertuah didunia.

Aku ingin



kenangan

Sejenak terpikir
seperti di awangan
Allah,
adakah aku punya cinta?
adakah aku punya cinta daripada seorang lelaki

ya--
seperti dalam drama
seperti mak dan jugak ayah
adakah aku punya?

terlalu banyak yg aku lalui
terlalu pahit
adakah ini sudah ketentuanMu?

Tika aku mulai merasa
perasaan itu tiba-tiba jauh
terus beredar daripadaku
hanya secalit tertinggal iaitu kenangan




Kejam

Manusia itu
tiba ajal menerpa jasad layu
hanya pandangan sayu
terukir dimata

Tika itu
butiran kaca halus melobosi
segenap bingkai mata
si waris malang

Malang
malang
malang
Malang si kecil itu
seluruh kudrat diseru keluar
seluruh takungan airmata dirembes melimpah
seluruh raungan dipekik melarung

Mengharapkan simpati
mengharapkan ehsan
mengharapkan belas daripada seorang manusia
namun hampa

Kekejaman tak mengira
tua muda
kekejaman si laknat merata



Pikir.

Pikir,
setiap detik pikirkan untuk satu benda yg sama,
benda yg hanya mencabulkan kehormatan hati,
mencabul dengan rakus,
tak pernah bawa bertenang,

Pikir,
semakin gila memikir semakin sesat mencari,
dek hati terlalu memilih yg suci,
terkontang kanting,
diperbodoh seperti manusia tak bermaruah,
dipijak penuh dendam

Pikir,
dendam akanku bawa sampai mati,
keturunanku takan ku biar untuk mengenali engkau,
aku benci seumur hidup aku,
walaupun kau hadir menabur janji anjing itu.

pergi engkau,pergilah mati daripada pandangan nyataku..

Membebel

Assalamualaikum semua.selamat menjalani ibadah di bulan Ramadhan tahun ni.hmm baiklah kenapa ayat aku macam skema gila ni?jari aku pun agak malu-malu nak menaip dekat entri blog ni.maklumlah dah berzaman kot aku tak update blog ni,tengoklah rupe blog ni pun dah kusam,tak bergaya,tak berseri macam tuan dia.tuan dia Alhamdulillah masi berseri.haha.motif?nak promote diri sendiri?

Ntah tetiba pagi ni aku agak kebosanan,kfine dalah bangun lambat.hidup dengan penuh kemalasan hujung-hujung minggu macamni.macamni ke gaya nak jadi student yg berjaya cha oi?pikirlah sendiri.kalau awal sem kau dah bermalasan macam kerbau cmni,jangan nak salahkan orang lain kalau end of semester result kau corot!boooooooooo diri kau sendiri booooooo!*camgampang* membebel sorang-sorang.ehehe!

Padahal kerja sikit punya ade nak kena buat tapi mind dah diprogramkan oleh tuannya "esok masih ade","alah lambat lagi kot nak kena hantar".itu alasan yang paling comman meniti mulut student yang malas seperti aku.*tolak lubang hidung keatas*.


Sah?

Sudah menjadi rutin,argggh!bukan rutin tetapi sudah menjadi naluri bagi semua insan ingin dikasihi disayangi oleh seseorang yang boleh bersama kita menjalani hidup,susah senang bersama sehingga akhir usia.Sejak umur kita 4 minggu lagi berada di dalam kandungan ibu,jodoh maut semua Allah dah aturkan untuk kita.jadinya,selepas kita dilahirkan oleh ibu ke muka bumi,kita akan melalui proses pembesaran iaitu pada tahap kanak-kanak,seterusnya dewasa.

Kalau dah dewasa mestilah kita ada plan nak berkawin kan?jangan bohong sihhh lu,gue pun sama.haha okay fine,aku memang gatal nak kawin cumanya cumanya jodoh tu belum sampai.inshaAllah dia akan sampai bila masa aku dah ready sepenuhnya,tapi kalau datang awal pun aku tak kisah.hihihi sebabnya bagi akulah dan makcik-makcik aku pun ade cakap,bab memasak,bab jage anak,bab kemas dan uruskan rumahtangga tu automatik kita akan pandai bila kita dah berumahtangga.tak caya?tryla -.- tapi kesannya aku tak tanggung.

Bila aku fikirkan panjang-panjang dan masak semasaknya tentang hal kawin ni,cakap nak kawin memang senang."mak nak kawin","Ayah nak kawin".cakap memang senang,tapi untuk buat segala preparation?ohmyyy,aku cakap ni macam aku je yang dah kawin.hahaha.walaupun aku belum kawin,tapi akak dan abang sedara aku yang lepas-lepas dah kawin and aku tahu macam mane pening kepala dan susah nak buat satu majlis perkawinan.nak urus tang katering,nak urus tang khemah,pelamin,make up,dan sebagainya.kena lagi dengan zaman laaaaa ni,semua harga berang dan service very cekik kedarah.hahaha,so sesiapa yang datang jemputan tu kalau nak hulur tu agak-agak ya?jangan makan banyak bagi sampul kosong je.eh!ada tau orang macamtu,haishhh apelah!

Pengantin jadi raja satu hari je,tu pun msa bersanding lepas habis majlis no more raja ke permaisuri ke sultan ke ape ke tempat uollss nuhhhhh belakang rumah basuh periuk,kahkahkah itu bagi yang masak dekat rumah,kalau yang katering memang senanglah hidup pengantin-,-

Lepas kawin perempuan wajib ikut suami.tapi kalau aku?before kawin,aku nak cakap awal-awal "Abang,saya taknak duduk jauh dari emak ayah.nanti kalau abang ada perempuan lain dan tinggalkan saya senang saya nak balik rumah mak ayah"wakakka.kfinee itu gurau ja.kalau boleh aku taknak jauh dari mak ayah,walaupun aku ni degil selalu taknak dengar kata dorang jela manusia yang paling aku sayang dalam dunia yang aku ada.so solusinya aku nak cari suami orang johor je.wakakkaka :D

kbye!


Why?


Kenapa kita sebagai manusia kita perlu makan?kenapa kita perlu pakai baju?kenapa kita perlu bernafas?kenapa kita perlu berak/kencing?kenapa kita perlu kerja?kenapa kita perlu belajar?.Rasanya kalau aku terus-terusan tanyakan kenapa,aku rasa kematu jari aku menaip ni pun belum tentu habis dan pasti tidak mencukupi ruang serta masa untuk bertanya KENAPA?baiklah disini aku cuba untuk menjawab segala pertanyaan diatas dengan jawapan aku,mungkin jawapan aku berlainan sedikit dengan jawapan-jawapan orang lain.mohon maaf.

Baiklah.Pertama kenapa kita perlu makan?okay,kenapa korang makan?hah,sebab lapar kan?ada ke orang yang makan sebab dia kenyang?hmm ada juga segelintir begitu tapi sukar ditafsirkan kalau begitu.Antara dua samada dia makan tak baca doa ataupun dia memiliki Hantu Raya ataupun Saka didalam badan sebab tu walaupun kenyang still nak makan.hehehe =).tadelah aku hanya bergurau,ada sesetengah orang yang dilahirkan dengan nafsu makan yang tinggi.Jangan kata lelaki saja yang kuat makan,kaum perempuan juga tak kurang hebatnya tau!macam aku :D.baiklah dipendekkan ceritanya,kita makan adlah untuk mendapatkan tenaga untuk badan.

Kedua,kenapa kita perlu pakai baju?sebagai manusia yang bertamadun,beradab sudah menjadi fitrah seorang manusia untuk mempunyai sifat malu.sifat malu adalah lebih bernilai daripada wang ringgit.Dalam islam juga ada menyuruh agar umatnya untuk menutup aurat dengan baik.

Ketiga.kenapa kita perlu bernafas.soalan yang agak “terlalu pandai”.aku rasa aku tak perlu jawab.
Keempat.Kenapa kita perlu berak/kencing.Berak dan kencing adalh satu proses yang terjadi di dalam badan kita.proses ini adalah proses untuk membuang segala kekotoran segala bahan yang tidak kita perlukan lagi.

Kelima.kenapa kita perlu belajar?belajar juga ada dalam tuntutan dalam agama islam.kita menuntut ilmu adalah kerana Allah.kita menuntut ilmu untuk menjadikan diri kita sama seperti golongan bijak pandai yang berilmu.kita menuntut ilmu agar kita tidak ditindas,ditipu oleh orang lain.kita menuntut ilmu adalah untuk mengubah nasib keluarga dan membanggakan ibu Ayah kita.
Last.kenapa kita perlu kerja?kalau hang tak kerja hang nak makan apa?hang nak harapkan duit pak mak hang sampai hang mampuih?dakk kan?oleh itu,selagi kita mempunyai tenaga yang kuat kita haruslah rajin untuk bekerja mencari rezeki yang halal.mungkin bukan buat hang sorang ja,inshaAllah kalau sudah berkawin,hah dah nak kena bagi anak bini hang makan.takan nak makan ikan ja hari-hari.jadinya kerja rajin-rajin,kumpui duit banyak-banyak dari muda :D

Rezeki lain-lain


Hala tuju hidup.Apa itu hala tuju?aku pasti kalian boleh menjawabnya dengan jawapan yang tepat.Hala tuju hidup berkait rapat dengan apa yang kita fokuskan,apa yang kita target untuk kita dapatkan dalam hidup mulai sekarang sehingga  usia sudah senja dan iitulah yang bakal dijadikan bekalan ketika usia tua kita menjelma.waktu itu pastinya kita sudah tidak punyai kudrat dan tenaga yang maksimum untuk bekerja mencari rezeki.

Masa sekarang ini adalah masa realiti kita,masa dimana kita perlu merebut 1001 peluang yang rata-rata manusia seramai berpuluh juta billion manusia juga mengaharapkan untuk mendapatkan peluang tersebut.Persetankan peluang apa,yang penting peluan itu adalah peluang yang baik yang boleh menyenangkan hati,kepala dan perut kita.

Usia muda ini bukan untuk dibazirkan dengan enjoy,gumbira,lalok sampai pagi.bukan.manusia yang sebegitu adalah manusia yang paling bangsat.manusia sebegitu adalah manusia yang tiada target dalam hidup.Usia semuda kita sewajarnya kita pulun untuk kesenangan,kebahagiaan hari mendatang.bila hari mendatang itu?hari mendatanglah,siapa yang tahu?tiada siapa yang tahu.hanya Allah yang tahu,kerana dia yang merancang semua sketsa-sketsa hidup kita.juga aku.

Target.Apa yang kau targetkan dalam hidup?Apa yang bakal kau kecapi 2 tahun 10 tahun daripada sekarang?senang cerita,lepas SPM kau nak buat ape?.Bagi yang dapat keputusan baik,semestinya ibu Ayah mahukan anak-anaknya menyambungkan pelajaran.Sambung belajar di Universiti,Politeknik,mahupun kolej-kolej yang punyai banyak peluang untuk pelajar yang mahu dan punyai niat untuk menyambung pelajaran seperti aku.Tetapi tak salah juga bagi mereka yang tidak mahu menyambungkan pelajaran.bagi aku lah.mungkin mereka punya sebab mereka sendiri.Ada kawan sepermainan aku waktu kecil dulu.Haslina nama dia.mungkin juga dia berasal daripada keluarga yang bukan dari golongan orang yang senang.aku tak pasti,kerana aku paling tak suka menyibuk hal rumah orang,hal keluarga orang.Setahu dan seingat aku,DI nama glamour si Haslina tu,dia sekolah hanya sampai tingkatan 1 atau 2 tu pun aku confius.kurang ingat.aku cerita bukan sebab nak bukak aib atau malukan dia sebab dia takde SPM.tapi aku ingin ceritakan usaha dia,sekarang ni umurnya 20 tahun,sama seperti aku tapi dia sudah mampu untuk membeli kereta.Kereta Alza.memang ada yang bakal mengata.”eleh memanglah dapat pakai kereta tapi dia kerja kilang,penat,kena kerja kuat,berdiri blablablabla”.tapi aku berani sangkal,daripada orang yang mengata tu belajar setakat kemana,hutang PTPTN pun tak bayar lagi,kerja sudah?kalau rezeki cepat,cepatlah kerja.kalau tak?mesti kau akan pergi kilang jugakan untuk kerja?watdehek?


Mimpi

Malam tadi aku bermimpi,mimpi tu buatkan aku tak boleh tidur lena.kejap-kejap terjaga,dan aku duduk sambil garu-garu kepala dengan rambut yang mungkin ala-ala kak limah.mata aku tak boleh angkat dek sebab terlalu ngantuk.yela,kau bayangkan dalam pukul 3 pagi aku boleh terjaga.tapi bukan pukul 3 pagi tu je,aku tak pasti pukul berapa seterusnya aku tersedar.

Kenapa mimpi tu boleh buatkan aku tidur tak lena.lama aku berpikir,itu bukan mimpi yang indah bukan juga mimpi yang best dimana aku dilamar atau dingorat oleh Abang tu.tapi yang pasti dalam mimpi aku tu ada Abang tu,aku tak pasti apa motif dia muncul dalam cerita mimpi aku malam tu.kenapa dia muncul?kan best apa yang dalam mimpi tu jadi kenyataan.

Kenapa aku boleh mimpi dia?kenapa aku tak mimpikan orang lain?mungkinnnnnnnnnnnnnnnn,aku terlalu ingat dan berperasaan dekat dia kot.kotlah!

Aku memang macam ni,sentiasa terperasaan lebih.aku taknak perasaan lebih macam ni tapi aku manusia yang punyai perasaan aku bukan binatang yang takde perasaan.maaf,aku bukan anak patung yang tiada perasaan.aku manusia yang diberi nama sebagai Siti Nur Aishah manusia yang berjantina perempuan,yang berperasaan dan yang lain-lain.bila aku minatkan seseorang aku akan setia meminati,bila aku sayangkan seseorang aku akan jujur dan terus menyayangi tanpa secubit cas curang.itu aku.walaupun aku minat Abang tu daripada jauh dan maybe ia hanya angan-angan but its okay.mungkin bukan jodoh =)

Aku tak terlalu fanatic sangat meminati abang tu,cumanya aku sellau teringatkan dia.ini amat poyo! I don’t know why,this feeling its killing me.

Dan abang tu yang menyerabut hadir dalam mimpi aku.yang buatkan tidur aku tak lena.

"Ya Allah,jika benar perasaan ini dekatkan dan jauhkan kami dari maksiat.Namun,jika bukan yang terbaik untuk aku,maka jauhkan"

Allah sentiasa dengar doa aku.segala yang berlaku yang Allah tunjukkan pada aku,aku lebih redha untuk terima.

walaupun abang tu belum dan bukan pun jadi boyfriend or pape tapi tak salah aku berdoa mintak petunjuk dari Allah.

Ini adalah entry yang aku sendiri "Eh betul ke kau ni cha?" (\m/)

Entry awal tinggalkan LI

Memang betul kata orang dulu-dulu

 “belum cuba belum tahu” “tak kenal maka tak cinta”

Tapi kalau tang yang “tak kenal maka tak cinta” tu orang muda terlampau kreatif dan peka terhadap sekeliling dan apa yg kami harungi,lantas menukarnya kepada 

“tak kenal tak cinta dah kenal macam haram J”.

very shit.sorry atas kemencarutan aku.

Aku taknak membebel mengarut pasal cinta,sebabnya sekarang ni aku rasakan yang cas-cas cinta kasih saying lentok-lentok,anje-anje tu semua takde dalam diri.yang hanya adalah cas elektrik yang aku masih rasakan sebab pagi tadi aku terkena elektrik,terperanjat woohh aku piker aku dah off semua suis computer so dah takdelah elektrik tapi still ada pada cpu.maybe power supply dia problems that why hanya pada power supply dia ja yang berelektrik.cewahh aku belagak macam hebakk je pasal computer.bolehlah daripada tak boleh.

Sebenarnya nak cakap,yang hamper sebulan je lagi aku nak habiskan LI aku.yup!aku mengaku yang aku tak sabar,sangat tak sabar nak habiskan LI ni.aku rindu Penang,aku rindu Poly,aku rindu Mk’s walaupun depa semua tak rindu aku tapi aku tetap rindukan dorang semua.selain tu juga,aku tak sabar nak habiskan pengajian aku dekat sana,aku nak stay terus dekat johor malas nak bermaustatin disana sini.dan paling penting aku tak sabar nak kerja,yeahhh tak sangka aku dah nak masuk alam bekerja.rasanya baru semalam aku amik SPM :D

Abaikan semua tu.dalam hidup ada suka ada duka.same macam apa yang aku lalui sepanjang LI dekat mppg.memang tak dinafikan sangat-sangat bagi aku pengalaman yg beharga dan sangat beharga.aku dapat jumpe ramai orang,orang yang lebih berumur dari aku dan dari bebudak dekat poly tu.kat situ jugak aku dapat belajar macamne nak hormat dorang.tapi aku bukan manusia yang baik,sebabnya aku akan hormat pada sesiapa yang hormatkan aku,aku tak suka orang pandang rendah dekat aku.tapi demi menuntut ilmu aku tak kisah akak dan staff dekat ofis aku pandang rendah,sebab aku pun mmg masih mencari dan meminta ilu dari dorang.yang aku kurang gemar bila ada staf daripada bahagian lain yang lebih2,hok tu aku mmg tak gemar.memang muka aku senyum je korang kata aku,korang dok laser2 mulut,tapi dalam hati ni Tuhan je yang tahu.malas nak cakap,nanti terlihat kekurangan ilmu aku disitu.agaknya kami yg praktikal ni akan sentiasa dibawah ea?eh hello,inshaAllah dengan berkat usaha kami ni semua,suatu hari nanti kami boleh duduk dan berpangkat besarlah daripada depa yang belagak bos je lebih.haishh kekadang makin tua,makin kurang pula adab.macam mana nak anak muda sopan santun,beradab dengan korang.pikir-pikirkan.
Sometimes aku ni jadi hati roti pulak,kekadang tersedih terperasaan lebih,tu yang membuatkan aku rasa macam nak berambus awal je dari LI ni,sangat tension bila takde kawan nak beborak takde kerja.tapi lama kelamaan aku rasakan aku ada kawan cumanya aku yang jauhkan diri,kak nurul,kaki la,kak mas,kak ija ada dekat ofis yang boleh aku jadikan kawan untuk berborak,share ilmu,minta ilmu.semua tu aku boleh dapatkan.

5 bulan tempoh berLI,bulan ke 3 terakhir baru aku rapat dengan dorang semua.sangat rugi,dorang semua sangat baik.sangat sporting.

Kak Nurul dialah yg rajin layan aku buat report,rajin jadi photographer sambilan aku,rajin ajak aku jejalan,makan.

Kak ila pun sama rajin layan aku berbual,ajak aku buat kerja.

Abg Amir lagilah rajin buat aku ketawa,dia tu macam senget!ade je lawak yang dia nak buat.lawak ala-ala bijaklah.lagi masetu aku tengah buat report dgn kak Nurul,then dia tengok dr belakang.dia tanye “eh report kena buat ea?”.aku pu jawab “takkan poly nak buatkan,lemak ah”. Pastu dia jawab “ea?bukan ke report polis buatkan”.aku dgn kak nurul pandang je dia “eh dia buat lawak pulak” haha.korang paham tak?hee.

Yang lain-lain pun best,cik hair yang kuat membebel dia sanagt menitikberatkan kebersihan ofis,cik Azrai jarang ada dekat ofis setiap pagi dia akan e ek e ek(berak) then kalau ada staf lain call nak cari kak mas ke siapa-siapa nanti dia akan cakap direct je yang “mas takde,dia berak”.Cik ijal senyap je,tak banyak cakap.kak ija pun sama tapi dia tetap best.bos aku pula,lagi relax cool memanjang

Apa-apa pun kenangan ni mmg aku takkan lupa sepanjang aku berLI dekat mppg.sebulan lagi habis,aku taknak habis.entry ni bertentangan dengan entry sebelum ni :(

Kak Nurul,kak Ila dan Abg Amir

Maaflah gambar curi,hihihi :D


Latihan Industri


“Weh tak sabarlah nak habis semester 3 ni,aku dah tak sabar nak LI !”

“Aku pun sama weyh,nak LI nak release tension study macam ni”

Ramai-ramai sokong. “BETUL BETUL BETUL !”.

Okay sekarang semua students poli tengah LI.so amacam?best?seronok?dapat release tension?haha =D

Tersangat seronok,tersangat best,tersangat release  tension dengan berLI ni.huh,dek terlalu seronok dan release tension la ni aku pening kepala daripada bulan lepas sampai sekarang tak baik-baik.hampir berjuta ubat aku telan *TIPU :P* aku dah muak dah dengan panadol tu semua.aku dah tak ingin nak cekik,melahap,memuntah kedarah si panadol tu!

Bukanlah aku ni pegawai Teknologi Maklumat yang handle satu bagunan ni pasal IT.aku juga bukan Juruteknik yang nak kena format,baikpulih semua komputer yang rosak.bukan juga Bos dekat Bahagian Teknologi Maklumat ni,kalau aku bos memang aku tak datang ofis dah,aku bagi je semua orang bawah aku kerja.aku relax.sangat best.

Aku hanya Pelajar Praktikal yang duduk menahu,duduk mendongak dagu,duduk menghadap laptop membajekkan diri  supaya nampak busy.eh memang aku busy apa!aku busy nak buat sistem Twitter dan juga sistem Facebook,kau pikir senang ke nak buat sistem tu?naik gugur semua rambut aku tahu dak?=D
Dipendekkan cerita grrrrr! Li sangat membunuh aku.aku tension,aku stress nak menyiapkan report akhir.kenapa aku rasa aku je yang sibuk dengan report akhir ni?aku tengok orang lain relax ja.hmm untungla korang yang dah siap.aku ni masih gelabah monyet nak siap.bila dah tension semua orang aku nak marah,yang jadi mangsa adik aku.muahaha.kau gila nak suruh aku marah ornag dekat ofis ni?kau nak aku gagal LI?memang mampuslah aku nak repeat LI.taknaaaaaaaaakkkkkkkkkkkk!Alhamdulillah aku masih belum ada repeat apa-apa paper sepanjang 2 tahun ni.mintak-mintak dijauhkan.

Aku ni manusia yang cepat give up,cepat marah,cepat mengelabah kalau berkaitan kerja-kerja Poly.i mean esaiment dan segala report.mase semester 1 ,2 ,3 esaiment aku akan ku pastikan kemas,cantik,comel,padat dengan jawapan yang sepatutnya.aku tak suka kerja-kerja yang selekeh.kalau berkenaan dengan waktu penghantaran jugak aku tak boleh kompromi dengan diri aku sendiri,aku takkan hantar esaiment lambat daripada orang lain.bila orang lain dah start hantar,then aku tak hantar lagi hah mula aku gelabah.
Sekarang ni tinggal lagi sebulan lebih je aku nak habiskan dan siapkan report akhir aku ni,kalau tak siap mampus.memang mengundang celaka.aku kena siapkan juga!kena!

Teringat senior aku cakap,

“Doa,mintak dengan Allah supaya dia permudahkan”.Alhamdulillah,aku punyai senior yang mampus berikan aku semangat"

Cepatlah berlalu wahai LI L

STPM


Congratulation for those yang amik STPM.result pun dah keluar semalam.mesti eksaited gila babun nak pergi sekolah amik result dan malam tu tak boleh tidur lena,mulalah ke kanan tak kena,ke kiri tak kena,meniarap tak kena,terlentang tak kena.pokoknya semua tak kena.haha.biasalah nervous,darah macam tersekat-sekat je nak tunggu dan tengok result.

Apa-apa pun jangan risau,jangan takut,jangan gusar.kenapa korang nak risau?nak gusar?kalau korang dah all out study before nak exam masetu kan.memang STPM tu susah.memang bebudak yang betul-betul excellent,yang ada komitmen,fokus yang tinggi  je yang boleh score.tapi tak mustahil bagi korang yg korang rasakan korang tak dapar tempat dekat Universiti awam after SPM.

Aku pun tak dapat tempat untuk ke Universiti,tapi Alhamdulillah aku dapat tempat untuk ke Politeknik.dahulu juga aku pernah merasa belajar dalam kelas form 6.aku masuk form 6 pun sebab aku tak dapat U,then aku pilih form 6 daripada kolej-kolej swasta.sebenarnyalah,bagi aku dan pendapat aku.kolej swasta budak-budak yang straight E pun boleh pergi,asalkan ada duit.bayar duit yurang,penginapan dan sebagainya.hah belajarlah kau,nak dengan taknak je.tapi kalau IPT awam depends on result SPM.

That’s why lepas aku tahu je aku dapat Politeknik,aku terus decide nak pergi Politeknik.tapi kalau tak dapat Politeknik masetu aku terpaksalah teruskan Form 6.aku tak kisah pun memana masetu.form 6 bagus jugak apa.struggle for 2 years and then boleh terus degree.tapi memang perlukan fokus yg tinggi,tak boleh main-main,tak boleh macam SPM lagi.Alhamdulillah rezeki aku memang dekat Politeknik.Politeknik pun best sebab belajar tak stress,habis satu sem subjek untuk sem 1 tu kita dah takyah belajar dan takyah nak ingat-ingat lagi untuk sem 2.lega kepala :D .score dan pulun gila babun untuk setiap sem.

Akhir sekali,congratulations untuk semua kawan-kawan form 6 yg berjaya,walaupun ada yang aku kurang kenal,yela aku pun masuk form 6 cuma berapa minggu ja :D 





With Love,Echa ex student form 6 SMKPG2 :)

Tak semua sama


“Alhamdulillah result aku gempak gila ni,aku nak apply study dekat luar Negara lah! Ya Allah,aku brsyukur sangat”

“Aku pun sama weyh,aku dapat 20 A+ aku nak amik kos medic dekat Egypt”

“Aku pun,tapi aku nak pergi jepun.aku nak apply kos engineering dekat sana.kau tahu-tahu jela Jepun kan Negara maju gila weyh !”

Itu yang dah tahu result memasing,semua happy.tapi cuba kalau masih belum dapat result dan masih belum lepas SPM

“Eh,mintak-mintaklah aku dapat 6A keatas,aku nak apply law.aku teringin nak jadi law.sebab mulut aku kepoh.so kenalah.”

“Aku pulak,kalau tak dapat Universiti aku nak pergi kolej memana jela yang penting bukan form 6.aku taknak macam budak-budak sekolah”.

“Kalau aku,mintak-mintaklah dapat Universiti,kalau tak dapat Politeknik pun jadilah.kalau tak dapat juga,aku masuk form 6”.

Mesti masa kita sekolah menengah,kita semua ada plan berangan dan sebagainya macam tu kan?bohonglah kalau takde,yang takde tu adalah manusia yg paling tak berguna,sebabnya tentang masa depan sendiri pun taknak fikir.baik takyah jadi orang.jadi monyet bagus :D

Nak dijadikan cerita,Sabtu lepas aku sekeluarga nak keluar makan.Tekak ni biasalah,bila tahu ada pasar malam mulalah nak makan itu,nak makan ini.macam orang tak pernah makan je,haha.apa dehal,pasar malam seminggu sekali je kot.tak salahkan?lagipun baru berapa ringgit spent,tak sampai beratus pung.dan disebabkan aku tak sihat,aku sarankan Ayah je yg turun beli makanan,dan kerana tahap kemalasan Ayah yang sedang bermaharajalela die pun suggest makan KFC je.lagi senang katanya,tak penat nak berjalan.kalau pasar malam tu apa yang sedap sangat,paling-paling kami dok melahap rangka dan bontot ayam je.muahaha.itu semestinya,dan itu feberet kami =D

Okay,plan bertukar.daripada ke Pasar Malam kami decide pergi KFC.sebelum Pergi KFC,ayah singgah petronas,bagi kereta minum dulu.kang tak pasal,air coke tu kami bagi kereta.haha.lepastu Ayah berhenti dekat tepi Petronas sebab nak tunggu kawan dia bagi barang kerja apa ntah.aku pun tak amik tahu.*tak guna punya anak* :D

Masa tengah dok menunggu tu,macam biasalah.orang melayu punya janji,janji pukul 8.30 pukul 9.00 baru mai.itu perkara biasa.tu aku membebel dekat ayah “Yah,lain kali janji dengan orang tu dating kol 8.00 so 8.30 dia dah sampai”.mulut aku memang tak boleh diam kalau aku kena tunggu orang macamtu,orang tunggu aku takpa :D
Dah jadi macam apa dah,dok tengok kereta motor keluar masuk ke Petronas tu.boleh bukak tol,kaya dah rasanya.

Sekali ja ayah cakap dengan Mak “Eh,Ma tu bukannya anak cik Yam ke?,senyap-senyap je tukar kereta”.aku pun apa lagi,dok mengepohlah. “cik Yam mana mak?cik Yam jahit baju tu ke?wah banyaknya duit.untungla”.

“A’ah lah tu kereta sulaimi yang dia satu umur dengan Nana”.terkejut beruk aku “hah???eh dia tak sambung belajar ke??bukan ke dia pandai?kelas sains tu,result pun gempak dari nana.kenapa lak tak belajar,sayang betul”. Mak jawab slow ja “Ayah dia sakit kak,macam mane dia nak sambung belajar.dia bagi laluan dekat adik-adik dia dulu.aku dah tersentap,sayu juga hati aku dengar.

Sulaimi tu walaupun aku tak pernah berbual dengan dia,tapi aku tahu dia baik.kalau aku dan keluarga datang raya rumah dia mesti die dengan adik-adik dia dok dapur je.malulah konon hehe.kami yang perempuan ni pun ta reti malu =D

Untungnya Ayah mak dia dapat anak yang baik macam dia.sanggup korbankan masa depan dia untuk adik-adik dan keluarga.nak dibandingkan dengan aku?aku tersangat selfish,sebab aku dah cakap dengan Ayah.aku akan,dan akan continue degree full time.aku nak degree.aku nak orang pandang aku,aku nak gaji dan duit banyak.aku nak jadi contoh untuk adik-adik aku.aku belajar sampai degree,mereka pun aku akan pastikan sampai degree dan mungkin atas dari aku.aku taknak kami susah,diperlekehkan.

Alhamdulillah Ayah,Emak,dan adik-adik aku sihat.syukran Ya Allah.

Hamba

Wahai manusia sekalian alam.aku nak bagitahu.ada perkara penting yang aku ingin beritahu dan war-war kan,dimana perkara yang aku ingin beritahu itu adalah dengan 5 kata iaitu 'KITA SEMUA ADALAH HAMBA ALLAH' bukan hamba kepada manusia lain,bukan hamba kepada binatang dan sampah.bukan.dan kita juga bukan hamba abdi kepada duit.

Memang tidak dinafikan,ramai manusia dimuka bumi yang permai ini sanggup menjadi hamba kepada duit,terlalu gigih dalam mencari duit.kalau ada gunung duit ke gunung emas,satu malam juga mahu ditarahnya.masih tidak dinafikan,siapa yang tak mahu duit?budak kecik pun pandai nilai duit,tahu mintak duit dari Mak semata-mata nak beli jajan walaupun dengan harga hanya 20 sen.aku juga mahukan duit,aku juga gilakan duit.tetapi,pernahkan kita fikir,kemanakah duit yang kita belanjakan?pernah?kalau pernah anda seorang yang bagus.tetapi menjadi persoalan disini,fikir sahaja tidak cukup,tetapi bukti apa yang kita fikirkan tadi.contohnya,kita dapat duit RM100,kita fikirkan kita plan dan kita buat kira-kira."aku ak buat apa dengan duit ni?"hmm.keperluan semua dah ada.tudung,baju,seluar dan macam-macam.apabila keperluan kita sudah lengkap,seterusnya,muallah kita bukak buku kira-kira baru untuk belanjakan duit tadi untuk si kemahuan.kemahuan yang bagaimana?

"Alah,biasalah orangkan dah anak dara.nak belilah make up,handbag,high heel segala bagai"

"Eh ada baju tu kan aku nampak dekat kedai nuhhh sano,lawo dohhhh"

Itu semua kemahuan.



Dan ini aku,
Dengan selipar,seluar siss,Kemeja Seed *beli time ada sale*,jam rm100 from Mekah,Beg takde jenama,tudung bawal rm5 *bukan aidijuma punya tudung*




Forgotten :'(


Where in the world’s the forgotten?They’re lost inside your memory You’re dragging on, your heart’s been broken As we all go down in history Where in the world did the time go?It’s where your spirit seems to roam Like losing faith to our abandon Or an empty hallway from a broken home Don’t look away From the arms of a bad dream Don’t look away Sometimes you’re better lost than to be seen I don’t feel strange, it’s more like haunted Another moment trapped in time I can’t quite put my finger on it But it’s like a child that was left behind

Don’t look away From the arms of a bad dream Don’t look away Sometimes you’re better lost than to be seen Don’t look away From the arms of a moment Don’t look away From the arms of tomorrow Don’t look away From the arms of a moment Don’t look away From the arms of love

Love u Alicia Keys





She's just a girl, and she's on fire
Hotter than a fantasy, lonely like a highway
She's living in a world, and it's on fire
Feeling the catastrophe, but she knows she can fly away

Oh, she got both feet on the ground
And she's burning it down
Oh, she got her head in the clouds
And she's not backing down

This girl is on fire
This girl is on fire
She's walking on fire
This girl is on fire

Looks like a girl, but she's a flame
So bright, she can burn your eyes
Better look the other way
You can try but you'll never forget her name
She's on top of the world
Hottest of the hottest girls say

Oh, we got our feet on the ground
And we're burning it down
Oh, got our head in the clouds
And we're not coming down

This girl is on fire
This girl is on fire
She's walking on fire
This girl is on fire

Everybody stands, as she goes by
Cause they can see the flame that's in her eyes
Watch her when she's lighting up the night
Nobody knows that she's a lonely girl
And it's a lonely world
But she gon' let it burn, baby, burn, baby

This girl is on fire
This girl is on fire
She's walking on fire
This girl is on fire

Oh, oh, oh...

She's just a girl, and she's on fire