Hamba

Wahai manusia sekalian alam.aku nak bagitahu.ada perkara penting yang aku ingin beritahu dan war-war kan,dimana perkara yang aku ingin beritahu itu adalah dengan 5 kata iaitu 'KITA SEMUA ADALAH HAMBA ALLAH' bukan hamba kepada manusia lain,bukan hamba kepada binatang dan sampah.bukan.dan kita juga bukan hamba abdi kepada duit.

Memang tidak dinafikan,ramai manusia dimuka bumi yang permai ini sanggup menjadi hamba kepada duit,terlalu gigih dalam mencari duit.kalau ada gunung duit ke gunung emas,satu malam juga mahu ditarahnya.masih tidak dinafikan,siapa yang tak mahu duit?budak kecik pun pandai nilai duit,tahu mintak duit dari Mak semata-mata nak beli jajan walaupun dengan harga hanya 20 sen.aku juga mahukan duit,aku juga gilakan duit.tetapi,pernahkan kita fikir,kemanakah duit yang kita belanjakan?pernah?kalau pernah anda seorang yang bagus.tetapi menjadi persoalan disini,fikir sahaja tidak cukup,tetapi bukti apa yang kita fikirkan tadi.contohnya,kita dapat duit RM100,kita fikirkan kita plan dan kita buat kira-kira."aku ak buat apa dengan duit ni?"hmm.keperluan semua dah ada.tudung,baju,seluar dan macam-macam.apabila keperluan kita sudah lengkap,seterusnya,muallah kita bukak buku kira-kira baru untuk belanjakan duit tadi untuk si kemahuan.kemahuan yang bagaimana?

"Alah,biasalah orangkan dah anak dara.nak belilah make up,handbag,high heel segala bagai"

"Eh ada baju tu kan aku nampak dekat kedai nuhhh sano,lawo dohhhh"

Itu semua kemahuan.



Dan ini aku,
Dengan selipar,seluar siss,Kemeja Seed *beli time ada sale*,jam rm100 from Mekah,Beg takde jenama,tudung bawal rm5 *bukan aidijuma punya tudung*




No comments: