Update itu ini



Entry masih lagi ber’genre’ jiwang.

“ala,biasalah blog si minah tu kerjanya yang jiwang-jiwang je,status facebook dia kau tak tengok pula joyah lagilah bukan main asyik pasal cintan-cintun,frust tertonggeng,terlentang.tulah gedik sangat jadi perempuan tengok macam kita ni kan joyah,tak gedik pun,lawa pula tu.siap dah ada boyfriend lagi tau.senang je tunggu masuk minang je lepastu terus kawin.apa dehal?”kata si Temah.

“a’ahlah Temah,aku rasakan dia tu takde Boyfriend sampai bila-bila,kau tengoklah mana ada lelaki yang suka dia,couple mesti sekejap je.pastu kena tinggal.paling menyedihkan pakwe dia mesti ada perempuan lain.yela kau tengoklah muka dia yang berminyak tu,dala tak cantik.tak pandai bergaya,dia mana ada baju lawa-lawa,kasut,beg.semua yang lama.ishh tak up to date betul lah.tak macam kita kan Temah” kata si Joyah.

Yup,saya setuju kata si Temah dan si Joyah.benar saya selalu update status facebook.selalu update twitter dengan kata dan madah yang berhelah-hela,berjiwang karat,sangat karat.kalah besi punya karat.sebab suka aku lah nak update macamtu,ada sesetengah orang yang tak suka baca status yang jiwang-jiwang.aku pun begitu.kadangkala kita perlukan satu tempat yang boleh kita luahkan,tidak semestinya mesti diluahkan pada orang,orang pun belum tentu sudi nak dengar cerita dan segala luahan kita.yela bila cerita yang sama,tak habis-habis untuk diceritakan.naik bosan dan meluatlah orang nak berdengar.tahi telinga orang tu pun boleh mengigil,cair bila cerita tentang cintan-cintun yang sama dan berulang-ulang.thats way lah aku suka mengupdate status.tapi aku update takdelah terlalu jiwang,aku fikirkan penerimaan kawan-kawan facebook aku.takkan aku nak jatuhkan dan buat diri aku sendiri dimeluat oleh orang lain.kan?manusia tak pernah tahu niat dan maksud disebalik semua apa yang manusia lain kerjakan.tak akan.
Selain daripada facebook,aku juga selalu update jiwang-jiwang dekat twitter,tapi takdelah terlalu jiwang.twitter adalah tempat yang paling dekat dengan aku.i means apa yang aku update dekat status tu adalah apa yang berlaku dan sedang aku alami.tiada penipuan.tiada ciplak karya orang lain.segala kata-kata indah *mungkin indah* itu semua muncul dari hati aku yang terdalam.tiada copy dog.

Kekadang cerita dan peristiwa yang aku alami terlalu panjang.jadi tidak okay bagi aku untuk aku update sepanjang mungkin dekat facebook serta twitter.and oleh itu aku pilih untuk berblogging.biarlah orang nak kata blog aku ni tak habis-habis dengan yang jiwang-jiwang.tak habis-habis dengan cerita pasal lelaki,perasaan dan blablabla *menyampah nyahhh* .aku langsung tak peduli dengan semua tu,seperti yang aku cakapkan tadi,disini aku ingin ulang sekali lagi,bahawa tiada manusia yang tak bosan,semua akan bosan.lebih-lebih lagi apabila asyik cerita tentang lelaki,frust,feelings yang meleweh-leweh.bukan semua orang boleh setia mendengar.tak semua okay,dan tak semua macam tu.

Aku mengaku,aku sendiri juga bosan untuk melalui,merasai perasaan seperti ini.aku benci.perasaan ini amat celaka dalam diri aku.setiap kali selesai daripada solat,aku mengangkat  dan menadah tangan serta berdoa kepada Allah.agar Allah berikan aku kekuatan,bukan sahaja kekuatan fizikal tapi kekuatan dalaman,kekuatan hati.aku muak bila asyik perlu memikirkan perasaan bodoh ni.Ya Allah.ampunilah dosa-dosa aku.seperti yang seorang sahabat beritahu pada aku,perasaan kasih sayang dan suka ini adalah anugerah Allah,Allah yang kirimkan untuk kita,adakah kita perlu marah?maki dan hamun perasaan yang dikirimkan oleh Maha Suci?

Sewajarnya kita tidak perlu berbuat sedemikian.tapi apakan daya?

Adakah aku ingin menjadi hamba yang sentiasa memberontak dengan takdir yang Allah telah tulis untuk diri aku?

No comments: