STPM


Congratulation for those yang amik STPM.result pun dah keluar semalam.mesti eksaited gila babun nak pergi sekolah amik result dan malam tu tak boleh tidur lena,mulalah ke kanan tak kena,ke kiri tak kena,meniarap tak kena,terlentang tak kena.pokoknya semua tak kena.haha.biasalah nervous,darah macam tersekat-sekat je nak tunggu dan tengok result.

Apa-apa pun jangan risau,jangan takut,jangan gusar.kenapa korang nak risau?nak gusar?kalau korang dah all out study before nak exam masetu kan.memang STPM tu susah.memang bebudak yang betul-betul excellent,yang ada komitmen,fokus yang tinggi  je yang boleh score.tapi tak mustahil bagi korang yg korang rasakan korang tak dapar tempat dekat Universiti awam after SPM.

Aku pun tak dapat tempat untuk ke Universiti,tapi Alhamdulillah aku dapat tempat untuk ke Politeknik.dahulu juga aku pernah merasa belajar dalam kelas form 6.aku masuk form 6 pun sebab aku tak dapat U,then aku pilih form 6 daripada kolej-kolej swasta.sebenarnyalah,bagi aku dan pendapat aku.kolej swasta budak-budak yang straight E pun boleh pergi,asalkan ada duit.bayar duit yurang,penginapan dan sebagainya.hah belajarlah kau,nak dengan taknak je.tapi kalau IPT awam depends on result SPM.

That’s why lepas aku tahu je aku dapat Politeknik,aku terus decide nak pergi Politeknik.tapi kalau tak dapat Politeknik masetu aku terpaksalah teruskan Form 6.aku tak kisah pun memana masetu.form 6 bagus jugak apa.struggle for 2 years and then boleh terus degree.tapi memang perlukan fokus yg tinggi,tak boleh main-main,tak boleh macam SPM lagi.Alhamdulillah rezeki aku memang dekat Politeknik.Politeknik pun best sebab belajar tak stress,habis satu sem subjek untuk sem 1 tu kita dah takyah belajar dan takyah nak ingat-ingat lagi untuk sem 2.lega kepala :D .score dan pulun gila babun untuk setiap sem.

Akhir sekali,congratulations untuk semua kawan-kawan form 6 yg berjaya,walaupun ada yang aku kurang kenal,yela aku pun masuk form 6 cuma berapa minggu ja :D 





With Love,Echa ex student form 6 SMKPG2 :)

No comments: