Cita-cita

Assalamualaikum semua,dah lame rasenya aku tak buka laptop ni dan mengupdate belog ni.busy mungkin dengan kerja,i mean practical.tapi perkataan busy tu macam tak sesuai je dengan situasi kerananya aku takdelah busy sangat dengan kerja.sememangnya aku seperti patung cendana je dalam office.lebih sesuai untuk aku ialah kepenatan.yela konon-konon banyak kerja sangat sampai kepenatan sampai takde mase nak bukak laptop,update belog.sungguh yeye! =).kalau macam inilah gayanya aku bekerja,aku taktahu lah mcam mane nanti kalau aku dah betul-2betul masuk alam berkerja.

dari tingkatan 4 5 aku sudah melibatkan diri dalam dunia IT,mase sekolah dulu pun aku belajar dalam kelas ICT dan amik subjek ICT dalam SPM.so masetu aku rasekan diri aku dah sesuai sangat dengan IT.dan aku pun separuh ingat,ntah bila mase aku apply kos IT untuk diploma.tup3 aku dapat tawaran dari Politeknik dengan kos IT netwrking.yeay!masetu aku sukalah sebabnya konon-konon IT jiwaku.tak dinafikan memang aku suka bidang IT.tapi ade part2 yg aku kurang minat sebabnya aku kurang kemahiran terhadap sesuatu part tu,maybe aku dah terlambat untuk tukar kos yela aku dah masuk tahun kedua kot takkan nak repeat semester balik semata-mata nak tukar kos.no way!membazir mase aku saje kan?so aku kena teruskan juga.tapi Alhamdulillah walaupun ade subjek yg sangat susah,syukur sangat2 sebab aku ade doa mak ayah dan bantuan kawan2,alhamdulillah aku belum pernah repeat ape2 paper pun setiap semester,maaf aku cerita disini tiada niat untuk membangga diri,cuma ingin merasa bersyukur ke hadrat Ilahi.hanya tuhan yg tahu niat aku menulis =).

semester 5 nanti aku akan mengambil ujian MUET.ujian ini wajib diambil oleh semua student yg ingin melanjutkan pelajaran ke tahap yg lebih tinggi.maksud aku bagi budak-budak Poly macam aku.InsyaAllah ade rezeki bakal melanjutkan elajaran ke peringkat ijazah di Universiti2 pilihan.aku pun dah ade buat target Universiti mane yg aku nak pergi after diploma ni,walaupun pointer aku sedikit merisaukan hati.tapi aku masih ade peluang untuk bangkit,ade 2 semester lagi untuk aku struggle.insyaAllah.

memilih cita-cita bukan mudah.kadang2 ape yg kita cita2 kan tak same dengan ape yg kita peroleh.senang contoh macam nilah,ade setengah student mase belajar amik kos lain,habis belajar then kerja,kerja dalam bidang lain.lari dari ape yg dibelajarkan di IPT.so buat adik yg baru lepas SPM.ade tips untuk korang:

1) kenali kebolehan diri sendiri.
2)kenali minat yg wujud dalam diri sendiri(elakkan dari ikut-ikut kawan).
3)dapatkan pendapat dari cikgu,mak dan ayah.

*ini sebahagian dari tips2 nya,nak lagi try search google =)

so,bila korang berada dalam bidang yg korang minat,tak mustahil korang boleh berjaya dalam bidang yg korang pilih.



selamat maju jaya semua ! =)

No comments: