Kawan | kekasih | cinta | keluarga | Allah swt

Tanpa kawan, kita seorang. Tanpa kekasih, kita sunyi. Tanpa Cinta, kita sepi. Tanpa keluarga, takdalah kita. Tanpa Allah, siapalah kita?

adakah kalian menyokong sebulat dan sepipih suara bagi statement diatas?kalau sokong sila bulatkan pada jawapan YA dan yg tidak menyokong sila tandakan pada jawapan B.

KAWAN,apa makna kawan bagi korang?dan bagi aku,kawan adalah seseorang yg paling rapat dengan kita selepas ibu bapa kita.ada setengah dari kita pun lebih rapat dengan kawan daripada ibu bapa,segala maklumat,segala cerita,segala perkembangan diri,dan yg paling parah segala rahsia nak diceritakan dekat kawan.kononnya malu,segan nak ceritakan dekat mak ayah.tapi bagi aku,aku lebih suka cerita dekat mak aku,dekat ayah pun aku suka jugak.tapi ade part2 yg aku kalis-kalis sikit la,contohnya bab boypreng-boypreng.dulu ayah memang marah kalau cerita pasal tu,mati urat telinga aku dengar die memberi 'nasihat' yg sangat berguna untuk aku,tapi dalam usia aku yg masih mencari keseronokan dunia,masih mencari identiti diri,masih mencari dan masih tawa mentah dalam dunia.setiasa memberontak!segala yg dilarang tu lah aku berlumba-lumba kambing nak buat.ape yg disuruh takmau pula.sungguh teruk aku muda-muda dahulu.sekarangdah tua,so aku lebih banyak muhasabah diri.tanye pendapat mak ayah sebelum buat sesuatu perkara.tapi sometime ade jugak yg aku dah buat baru bagitahu =)

beralih kepada isu KAWAN,kawan seperti mana yg kita pilih untuk dijadikan kawan?pilih kawan ni samanya susah macam nak mencari bakal suami.eceh!mesti terselit.kawan sejati ke?kawan rapat ke?kawan baik ke?kawan musuh ke?hikhikhik,sebut pasal kawan musuh.aku teringat mase sekolah rendah dulu.mase sekolah rendah dulu bukan aku lah,adelah kawan aku ni die terlebih buku nota so die pun jadikan buku nota tu sebagai buku menyimpan biodata diri kawan-kawan die.kawan die termsuklah aku.masing esaited lah nak tuls biodata diri,tulis guna pen warna warni,lukis corak-corak comel-comel,cute-cute.so nak dijadikan cerita.dalam page buku nota tu adelah segala butiran ni.

NAMA:
UMUR:
T.LAHIR:

T.LAHIR:
M.KEGEMARAN:
M.KEGEMARAN:
N.MAK:
N.AYAH:
K.BAIK:
K.RAPAT:
K MUSUH :

kat atas inilah separuh dari butiran diri yg selalu aku tulis mase sekolah rendah dulu.paling tak boleh bla part K.MUSUH.k tu singkatan dari kawan.ade ea kawan lepastu musuh?hehehe sekarang ni barulah terasa kelakar sangat aku dan kami mase kecik-kecik tapi comel ape,biasalah budak-budak kecil banyak keletah =).kawan mase kecil-kecil best je,tade pun yg nak buat kepala,takde pun nak mengutuk sane sini.bila dah besar,masing-masing masyaAllah,termasuklah aku sendiri.so solusinya,terpulang pada individu nak pilih kawan yg mcm mane.

 

                                                          ............................

KEKASIH.ape makne kekasih kalau menyakitkan hati.aku rasa statement kat atas tu part kekasih tak penting pun.memang kita akan terasa sunyi jika kita tak biasa menghadapi.tapi lama kelamaan percayalah kita akan okay,dah takde sunyi-sunyi bagai.buat ape kita nak terasa sunyi,nak sayang,nak merindu pade orang yg tak kasihkan kita.membazir.aku bercakap berdasarkan pengalaman.aku selalu kena reject dengan cousin aku.dia memang tak berguna.disebabkan aku dah putus dengan ex bf aku,dia selalu perli-perli aku.nvm.ade aku kisah?takde pun.tapi takpe,aku tak kecik hati pun dengan ape yg dia cakap.bagi aku tu semua ketentuan Allah,Allah nak kirimkan aku dengan orang yg lebih baik dari ex bf aku.right?Allah Maha berkuasa.Allah taknak aku sentiasa bergelumang dengan dosa.aku tak maksudkan yg ex bf aku jahat dan sering buat dosa.tak sama sekali.tu semua berpunca dari aku juga,masakan pokok tu boleh bergoyang jika tiada angin?.past is past,i dont wanna to repeat all of my sins.

                                                             ........................

CINTA berkait rapat dengan KEKASIH,hah cinta ni bapak kepada kekasih.wujud cinta kemudian barula wujud berkasih-kasih.dulu mase sekolah menengah aku rasakan aku seperti monyet,kerjanya asyik memikirkan cinta si monyet.sekejap orang tu,sekejap orang ni.pehh!mamat tu hensemlah,tu aku punya,tu aku punya =) sungguh macam vangang.tapi tu dulu zaman remaja perempuan bertukar monyet.biarlah kita sepi dan kurang mendapatkan cinta dari manusia asalkan kita sentiasa mendapat kasih syang dan cinta dari Allah.

                                      

                                                            ............................ 

KELUARGA adalah makhluk Allah yang sangat penting dalam kehidupan kita sebagai manusia.tiada ibu bapa tiada kita.dari kasih sayang ibu bapa kitalah wujudnya kita ke dalam dunia.bertambah dengan adik beradik yg menghiasi hidup kita lebih bermakna.tanpa mereka kita sunyi.sebab mereka lah segalanya.tiada siapa pun boleh gantikan.aku mengaku kadang-kadang,hmm bukan kadang-kadangla tetapi kerap bergaduh dengan adik-adik aku.walaupun kami 3 orang perempuan eh tapi still bergaduh okay.main tarik-tarik rambut tu perkara biasalah,kalau kami lelaki mungkin dah bertumbuk,kelakar.ingat lagi mase umur aku berapa tahun ntah.masetu parents aku masih duduk rumah kecik lagi,maksud aku rumah flat company tempat ayah kerja.disebabkan aku asyik bergaduh dgn adik aku si nana.mak kunci kami delat luar rumah.ape lagi melalak sakan lah si nana,sebab die sangat malang kena kunci dekat balkoni belakang,so die tak boleh gerak kemana mana,macam aku seronok.aku kena kunci luar pintu utama.so aku dengan senang hati pergi rumah jiran aku.hahah sambil melantak makan chewing gum =).kunyah-kunyah chewing gum dengan muka tak malu.

                                                

 
                                                 ....................................................

Allah tuhan seluruh alam,Allah maha berkuasa.segala yg brlaku segala yg terjadi datnag dariNya untuk menduga kita.jadi bersabarlah dalam menghadapi dugaanNya.

sekian.

No comments: